For lidt mavesyre

Der er rigtig mange, som tror de har for meget mavesyre, fordi de får sure opstød/reflusk/halsbrand, har ondt i maven efter deres måltider og trykken i brystet. Men sandheden er, at de fleste i virkeligheden har for lidt mavesyre. 

Læs mere om vigtigheden af afbalanceret mavesyre, og hvordan du finder ud af, om du har for lidt mavesyre.

Hvis man mangler mavesyre, så får man øget risiko for bakterier og parasitter i maven. Saften i mavesækken indeholder nemlig saltsyre, der gør den meget sur med en pH-værdi omkring 1 til 3. Denne syre beskytter mod sygdomsfremkaldende bakterier og er kroppens naturlige måde at nedbryde den mad, vi spiser, så maden bliver omsat ordentligt i tarmen og kroppen bliver i stand til at modtage den næring, der er i maden. Mavesækkens indre slimhinder er dækket af et slimlag samt bikarbonat, som beskytter den mod skader, som den stærke saltsyre ellers ville kunne forårsage. Det er også årsagen til at nogle anbefaler natron i et glas vand for at stimulere mavesyren. Det har også vist sig at være gavnlig til at nedbryde kræft-celler.

Har du ikke tilstrækkelig mavesyre, vil du dermed have forøget risiko for at få en skadelig bakterie i din krop, og din evne til at optage næringsstoffer fra din mad og kosttilskud vil også være forringet. Det vil skade din hormonelle balance og dit immunforsvar på sigt.

Der er flere symptomer, der indikerer for lidt mavesyre. De mest almindelige er

  • Refluks (det kan godt være, der er for meget mavesyre på tom mave, men stadig for lidt efter et måltid)
  • Mavesmerter
  • Halsbrand
  • Dårlig ånde
  • Kvalme – og manglende appetit
  • Ufordøjet mad i afføringen og ildelugtende afføring

For lidt mavesyre kan dog også give udslag i

  • Østrogen ophobninger i kroppen.
  • Dårlig optagelse af vitaminer – specielt B-vitaminer, jern, kalk, magnesium, zink, kobber- og mangan.
  • Knogleskørhed
  • Depression
  • Astma og allergi
  • Fødevareintolerancer
  • Acne rosacea

Det er ikke sikkert at du har nogle symptomer på for lidt mavesyre, men det er ikke ensbetydende med at du har nok.

Hvis du er i tvivl, så anbefaler jeg at du tester om du har nok mavesyre.

Det er nemlig afgørende for hele din krops balance at du kan optage nok næring til at danne hormoner og styrke dit immunforsvar – og det kan du ikke, hvis din fordøjelse ikke er i orden. Så har du problemer med mavesyre og mave-tarmfloraen iøvrigt, så er det dér du skal sætte ind som det første. For det er grobunden for hele din sundhed.

Test om du har nok mavesyre

Rødbedetesten:

Drik 200 ml rødbedesaft uden sukker og indtag den – gerne sammen med nogle proteiner, men ikke anden væske eller et stort måltid.

I de efterfølgende 4-6 timer holder du øje med din urin. Du kan evt. opsamle den i en hvid beholder.

Hvis din urin skifter farve og bliver orange, lyserød, pink eller rød, har du for lidt mavesyre.

Det er nemlig mavesyren, der nedbryder den røde farve i rødbede. Så hvis din urin skifter farve (fra normalt at være lysegul) er der meget der tyder på, at du har for lidt mavesyre.

Hvad gør du, hvis du har for lidt mavesyre?

Der er en del fødevarer, som kan stimulere produktionen af mavesyre og enzymer.

Det er en god vane at starte hver dag med et stort glas vand med citronsaft og en tsk. natron i. Det renser dit system efter natten, øger din produktion af mavesyre og sætter gang i din fordøjelse, og hjælper på trang mave samt udrenser Candida-svamp.

Derudover kan du sætte gang i din produktion af mavesyre og enzymer ved at spise flere bitre fødevarer som rucolasalat, rødbeder, æbleedikke, citronsaft, mælkebøtte, brændenælde, krydderurter og friskpressede grønsagssafter.

Der er mange der har glæde af at supplere med Mælkebøtteekstrakt fra Herrensmark, Bitterstern-dråber, og Betain HCL med pepsin, der alle er med til at hjælpe nedbrydning af proteinter, før de fordøjes yderligere i tyndtarmen.

Har du for lidt mavesyre, men oplever sure opstød, skyldes det nemlig ofte at proteinerne ikke er fordøjet ordenligt og ligger og rådner i din tarm. Det er også dét, der giver ildelugtende afføring og dårlig ånde.

Hvis du oplever at du stadig har en dårlig fordøjelse, selv om du ikke har en mangel på mavesyre, så tag fat i mig – så kan jeg hjælpe dig med at komme i balance.